sobota, 19 lutego 2022

74. Do poczytania

          Od lat kryminały to mój ulubiony  gatunek literacki. Wbrew temu, co twierdzą niektórzy, uważam, że jest to literatura wartościowa i naprawdę w wielu przypadkach godna polecenia.  Zwykle powieści  te mają dobrze skonstruowaną fabułę,  ciekawie zarysowane postaci bohaterów, dużą dozę realizmu psychologicznego.   Czytając kryminały obcych autorów poznajemy realia społeczne Danii  Szwecji i innych krajów. Mnie na przykład fascynują opisy przyrody w skandynawskiej literaturze kryminalnej ( zresztą nie tylko kryminalnej). Kiedyś nawet przymierzałam się do doktoratu na ten temat. 😉

       Jednak najbardziej lubię czytać powieści,  których akcja toczy się w Szczecinie  lub w bliskiej okolicy naszego miasta. Szczególnie,  kiedy to są naprawdę dobre pozycje. Autorem takowych jest szczeciński pisarz Marek Stelar.              Jego książki to świetnie opowiedziane historie  dotykające i jasnych, i bardzo ciemnych stron ludzkiej psychiki. Stelar pokazuje ludzi i miejsca takimi, jakie są, ale pozostawia też czytelnikowi miejsce na uruchomienie wyobraźni. Bardzo to sobie cenię. No i te emocje, których nie opisuje, ale pozwala  przeżyć.

        Tyle o jego kunszcie pisarskim. Poza tym  to bardzo sympatyczny człowiek   o czym miałam okazję się dziś na spotkaniu w księgarni Mandala.





7 komentarzy:

  1. Mam podobne zdanie na temat kryminałów. Nie znam tego autora. Będę miała na uwadze. Ze szczecińskich czytałam Hermana i Brzezińską.
    Miłego zaczytania :*

    OdpowiedzUsuń
  2. Polecam. Moim zdaniem jest lepszy od Hermana. Brzezińskiej nie znam, ale zaraz poszukam.
    Wzajemnie :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja ostatnio siedzę w świecie skandynawskich kryminałów właśnie, ale chętnie zwrócę uwagę i na te rodzime.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skandynawskie mają swój specyficzny klimat.
      Miłej lektury!📚❤

      Usuń
  4. Ciągle nie mogę się przekonać do czytania kryminałów.... ale jak twierdzisz że ten Twój szczeciński pisarz tak dobrze pisze..... to poszukam jego książek :-))
    Serdeczności Halinko :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Poszukaj, choć nie daję gwarancji, że będziesz czytała z zainteresowaniem. Dla mnie kryminały, te dobre, to zawsze opowieść o ludzkich emocjach.
    Serdeczności.❤

    OdpowiedzUsuń
  6. Zgadzam się z Toba całkowicie! Też bardzo lubię kryminały i też czytam z prawdziwa przyjemnością kryminały Marka Stelara. Właśnie przeczytałam Blask. A teraz czytam z równa niecierpliwością Roberta Małeckiego. Tak sugestywnie opisuje Chełmżę, że chętnie odwiedzę to miasto.

    OdpowiedzUsuń