sobota, 8 sierpnia 2020

40. O wystawie

 Mam przyjaciela, fotografa- portrecistę.  Od razu mówię, że na technice fotograficznej znam się jak pies na gwiazdach i  w sumie nie wiem, co to jest artystyczny portret. Ważne, że  on wie. 

Wymyślił sobie, że w tych trudnych czasach zrobi wystawę, której tematem będzie człowieczeństwo i  - pewnie z braku innych możliwości - zaprosił mnie do współpracy. Moja robota polega na odsłuchaniu rozmów, które Fotograf prowadzi ze swoimi modelami, zapisaniu ich słowo w słowo, a potem zredagowaniu krótkiej wypowiedzi, która będzie stanowiła integralną część portretu. I takim to sposobem w moim domu zagościło sześćdziesiąt osób, których twarzy nie znam, a którzy zwierzają mi się ze swoich przemyśleń na temat istoty człowieczeństwa. Opowiadają o swoich doświadczeniach, często trudnych, bolesnych. Czuję się trochę tak, jakbym podsłuchiwała. A potem muszę zaingerować w ich słowa, "wygładzić" je, trochę odebrać indywidualność. W poniedziałek  zobaczę twarze moich gości i dopasuję do nich słowa, które wypowiedzieli. Obok portretów pojawią się kartki z dość intymnymi wyznaniami. To tak, jakby tych ludzi pozbawić ubrania. Staną  nadzy i bezbronni przed widzami. Nie będą mieli możliwości zareagowania ani na słowa zrozumienia, ani nagany. 

Najbardziej boję się chwili, w której stanę z nimi twarzą w twarz. Pewnie będę musiała coś powiedzieć. Tylko co?...

Człowieczeństwo to trudny temat. A jak Wy rozumiecie to pojecie? Jakie zachowanie  jest ludzkie, a jakie  nieludzkie?

 

9 komentarzy:

  1. Myślę że przede wszystkim życzliwość i serdeczność. Ale takie prawdziwe a nie wymuszone...No i dobroć...
    Halinko zapraszam do obejrzenia zdjęć zza koła podbiegunowego :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widziałam! Są przepiękne! Tylko nie miałam czasu, żeby coś napisać.Dziubałam te swoje teksty.😉
      Uściski!❤

      Usuń
  2. Człowieczeństwo, hm, to teraz pojęcie niemodne. Zabrakło nam człowieczeństwa, ale na szczęście nie wszystkim.
    Gorąco pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Aniu, okazuje się, że człowieczeństwo wcale nie jest takie niemodne. Ludzie doświadczają go na co dzień.Potrafią je też okazywać.
    Pozdrawiam.❤

    OdpowiedzUsuń
  4. Odpowiedzialne zajęcie. I frapujące! I szeroki kontakt z kulturą i ludźmi. Realizuj się ! Dużo zadowolenia Ci życzę!

    OdpowiedzUsuń
  5. Człowieczeństwo, takie górnolotne słowo. A przecież chodzi o to, żeby nie robić nikomu i niczemu krzywdy, żyć tak, żeby zawsze móc sobie w lustrze spojrzeć w oczy. Żeby zostawić po sobie dobrą pamięć. I może jeszcze coś po sobie zostawić. A na koniec pomyśleć, że nie zmarnowało się życia.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziś nad ranem skonczyłam przygotowanie tekstów do druku. Uwierz mi, że to są 72 definicje człowieczeństwa.
    Moja praca nad wystawą na pewno była ciekawa, ale strasznie mozolna.Na szczęście wszystko to dzieje się w relacjach z fajnymi ludźmi.
    Sciskam Cię, Haneczko!❤

    OdpowiedzUsuń
  7. Przyzwoitość. Dobroć. Życzliwość. Reakcja, czyli uważność na innych. Szacunek. Wiele cech pozytywnych składających się na całość i nasze zachowanie. Bycie człowiekiem, to nie czynienie zła w żadnej postaci.
    Ech, to już teraz wiem, że na tę wystawę musiałabym sobie zarezerwować sporo czasu...
    Ściskam mocno ❤️😘

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno warto zobaczyć portrety, spojrzec tym ludziom w oczy, poznać ich myśli. Dla mnie to była bardzo pouczająca przygoda.
      Usciski!❤😘

      Usuń